Virkattu säilytyskori

Joku aika sitten jokaisessa käsityölehdessä ja -blogissakin vilahteli virkattuja säilytyskoreja ja -purkkeja. Minä en ole oikein koskaan aikaisemmin innostunut niitä virkkaamaan. Nyt minulla oli tarve saada pitkulainen, kapea säilytyskori, jossa olisi myös kahva sen käyttöä helpottamaan.

Virkkasin Hooked Ribbon- ontelokuteesta oman pään ohjeella paksulla (muistaakseni 8mm) koukulla ensin sopivan kokoisen pohjan kiinteillä silmukoilla. Kun pohja tuntui riittävän kokoiselta, aloin virkkaamaan reunoja. Virkkasin spiraalia pohjan ympäri, kunnes korkeus oli hyvä. Kulmiin tein aina pari kiinteää silmukkaa edellisen kerroksen silmukkaan. Lopuksi päättelin langat ompelemalla ontelokuteen päät ohuella ompelulangalla kiinni koriin. Kahvaksi leikkasin nahkapaloista suikaleen, johon tein kaksi reikää nahkarei'ittimellä. Ompelin kahvan kiinni koriin puuvillalangalla. Vinkkiä nahkahihnan ompeluun sain Maaritse-blogista. Korista tuli toimiva ja käyttöön oikein sopiva. 

Iloa tiistaipäivääsi!

Kommentit

  1. Minä olen aika paljon virkannut koreja mutta matonkuteista. Ne valitettavasti eivät ole niin jämäköitä. Tämä on tosi hyvännäköinen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tästä tuli kyllä jämäkkä ja ihan sunnittelematta. Matonkuteista virkkaaminen olisi myös kiva kokeilla. Ehkä siinä voisi käyttää tukevoittamassa jotain renkaita tai vastaavia. Saisi vanhoja trikoopaitoja vaan käytettyä johonkin järkevään.

Olen kertonutkin, että huivejä on mielestäni kiva tehdä eikä niitä ole koskaan liikaa. Käytän huiveja töissä, jos nyt en ihan päivittäin, niin ainakin viikottain, varsinkin kylmien säiden aikana. Huivi tuo väriä asuun ja lämmittää. 
Neuloin talven aikana itselleni villapaidan ja siihen myös jonkinlaisen irtokauluksen. Kaulus tai tuubi venyi käytössä, eikä se oikein tuntunut sopivalta. Venyessään siitä tuli liian kapea ja roikkuva. 

Hiihtolomalla olin neulomassa Neuloosissa ja sain sieltä idean. Neuloosin Anne oli tehnyt ihanan kevyen huivin reikäneuleisenä. Ohje oli helppo ja valmis huivi näyttävä. Minulla oli vielä villapaidan lankaa jäljellä, joten päätin kokeilla.

Huivissa on 37 silmukkaa. Ensimmäinen silmukka neulotaan aina oikein. Sen jälkeen langankierto ja kaksi silmukkaa oikein yhteen. Tätä jatketaan kerros loppuun. Anne oli tehnyt nurjilla silmukoilla, jolloin siitä tuli hieman eri näköinen.

Tämä huivi valmistui nopeasti ja lopputulos on runsas ja ilmava. Lankaa ei mennyt ko…

Puiset kuusikoristeet

Jouluisia koristeita on aina mukava tehdä. Niiden tekemisestä tulee jotenkin jouluinen olo. Viime vuonna askartelin kuusenkoristeita vanhan kirjan sivuista. Edellisenä vuonna testailin lastunauhaa jouluaskarteluissani. Olen myös virkannut lumihiutaleita kuusenkoristeiksi. Tänä vuonna päätin kokeilla pitkästä aikaa puutöiden tekoa, kun kotoa löytyi sopiva pätkä höylättyä lautaa. Lauta on noin 2 cm paksua. Minulla on käytössä vannesaha, mutta uskon, että nämä koristeet onnistuvat ihan käsisahallakin. Lautana voi käyttää vaikka eurolavojen raakalautaa.

Sahasin laudasta kolmioita, jotka eivät tarkoituksella ole keskenään samankokoisia. Halusin kuusien olevan hieman kallellaan, kuten Marimekon Kuusikossa-kuosin kuuset, jotka toimivat tässä inspiraationa. Kolmioista sahasin vielä suorakulmaisesta kärjestä pienen palan pois. Kolme, kuusien latvoiksi tulevaa kolmiota jätin kokonaisiksi. Hioin hiekkapaperilla teräviä reunoja jonkin verran. 

Sommittelin palat päällekäin ja liimasin ne Eri Keep…