Virkattu säilytyskori

Joku aika sitten jokaisessa käsityölehdessä ja -blogissakin vilahteli virkattuja säilytyskoreja ja -purkkeja. Minä en ole oikein koskaan aikaisemmin innostunut niitä virkkaamaan. Nyt minulla oli tarve saada pitkulainen, kapea säilytyskori, jossa olisi myös kahva sen käyttöä helpottamaan.

Virkkasin Hooked Ribbon- ontelokuteesta oman pään ohjeella paksulla (muistaakseni 8mm) koukulla ensin sopivan kokoisen pohjan kiinteillä silmukoilla. Kun pohja tuntui riittävän kokoiselta, aloin virkkaamaan reunoja. Virkkasin spiraalia pohjan ympäri, kunnes korkeus oli hyvä. Kulmiin tein aina pari kiinteää silmukkaa edellisen kerroksen silmukkaan. Lopuksi päättelin langat ompelemalla ontelokuteen päät ohuella ompelulangalla kiinni koriin. Kahvaksi leikkasin nahkapaloista suikaleen, johon tein kaksi reikää nahkarei'ittimellä. Ompelin kahvan kiinni koriin puuvillalangalla. Vinkkiä nahkahihnan ompeluun sain Maaritse-blogista. Korista tuli toimiva ja käyttöön oikein sopiva. 

Iloa tiistaipäivääsi!

Kommentit

  1. Minä olen aika paljon virkannut koreja mutta matonkuteista. Ne valitettavasti eivät ole niin jämäköitä. Tämä on tosi hyvännäköinen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tästä tuli kyllä jämäkkä ja ihan sunnittelematta. Matonkuteista virkkaaminen olisi myös kiva kokeilla. Ehkä siinä voisi käyttää tukevoittamassa jotain renkaita tai vastaavia. Saisi vanhoja trikoopaitoja vaan käytettyä johonkin järkevään.

Helppo pipo ohjeineen

Huomasin viikko sitten somesta, että asunnottomille oli meneillään pipojen, lapasten ja sukkien keräys. Minulla oli juuri siinä vaiheessa kesken neuletyö, johon olin vähän kyllästynyt. Kaipasin siis vaihtelua. Pengoin lankalaatikkoni läpi ja löysin neljä pientä kerää jämälankoja, jotka olivat suunnilleen samanpaksuisia (vastasivat paksuudeltaan ehkä Novitan Isoveli-lankaa) ja sopivat väreiltään jotenkin yhteen. Päätin osallistua hyväntekeväisyysprojektiin neulomalla pipon.  Malttamattomana en jaksanut tehdä mallitilkkua ja loin summittaisesti silmukoita. Muutaman kerroksen jälkeen totesin pipon olevan lasten kokoa ja purin työn. Toisen kerrankaan jälkeen silmukoita ei ollut tarpeeksi. Kolmannella kerralla onnistui. Tästä opin taas kerran sen, että nopeammin olisin saanut valmista, jos olisin malttanut mieleni ja tehnyt edes pienen mallitilkun.  Loin onnistuneeseen pipoon 90 silmukkaa 3,5:n puikoille. Olen saanut jonkun käsityölehden kylkiäisenä Prymin ergonomiset puiko

Ainakin yksi huivi vielä...

Olen kertonutkin, että huivejä on mielestäni kiva tehdä eikä niitä ole koskaan liikaa. Käytän huiveja töissä, jos nyt en ihan päivittäin, niin ainakin viikottain, varsinkin kylmien säiden aikana. Huivi tuo väriä asuun ja lämmittää.  Neuloin talven aikana itselleni villapaidan ja siihen myös jonkinlaisen irtokauluksen. Kaulus tai tuubi venyi käytössä, eikä se oikein tuntunut sopivalta. Venyessään siitä tuli liian kapea ja roikkuva.  Hiihtolomalla olin neulomassa Neuloosissa ja sain sieltä idean. Neuloosin Anne oli tehnyt ihanan kevyen huivin reikäneuleisenä. Ohje oli helppo ja valmis huivi näyttävä. Minulla oli vielä villapaidan lankaa jäljellä, joten päätin kokeilla. Huivissa on 37 silmukkaa. Ensimmäinen silmukka neulotaan aina oikein. Sen jälkeen langankierto ja kaksi silmukkaa oikein yhteen. Tätä jatketaan kerros loppuun. Anne oli tehnyt nurjilla silmukoilla, jolloin siitä tuli hieman eri näköinen. Tämä huivi valmistui nopeasti ja lopputulos on runsas ja ilm

Elämäni ensimmäinen neulottu hame

Sain joku aika sitten KlompeLOMPE-kirjan arvioitavaksi ja ihastuin kirjaan välittömästi. Sen tyyliin, sopivan tuntuisiin ohjeisiin ja suloisiin kuviin. Kirjasta bongasin neulotun hameen ohjeen, joka sai ajatukseni liikkeelle. Eipä ollut aikaisemmin tullut edes mieleen neuloa hametta. Se tuntui jotenkin mahdottomalta. Toisaalta, käytänhän trikoista hametta, miksen siis neulottuakin. Lisäksi talvisin palelen töissä jatkuvasti, joten lämmittävät vaatteet eivät olisi pahitteeksi. Miksi siis hame ei olisi seuraava neuleprojekti? Lainasin kirjastosta toisenkin KlompeLOMPE- kirjan, Ihania neuleita lapsille. Sieltä löytyi Siksak- hame mielestäni vielä kauniimmalla pintaneulekuviolla. Se siis valikoitui lopulta neulottavakseni. Ostin Neuloosista Langin Novena baby alpaca- lankaa, joka on hyvälaatuista ja kestää jonkin verran kulutusta. Vyötteen tietojen mukaan lanka kestää jopa 30 asteen hellävaraista konepesua. Hame joutuu paljon kovempaan käyttöön kuin vaikkapa paita tai huivi, joten la